مراقبتهای بعد از کشیدن دندان

مراقبت‌هاي بعد از كشيدن دندان

1. تکه گازی که در محل دندان کشیده شده، قرار گرفته است را باید حداقل نیم ساعت با فشار اندک در دهان نگاه داشت.
  2. آب دهان را نباید مکید و مرتب تخلیه کرد.
  3. در روز اول باید از مصرف غذاهای سفت و نوشیدنی‌های داغ پرهیز کرد.
  4. جهت کاهش خونریزی می‌توان از خوراکی‌های سرد مثل بستنی استفاده کرد.
  5. از کشیدن سیگار و استفاده از نی جهت نوشیدن مایعات تا چند روز باید خودداری کرد.
  6. شب اول درمان آن محل نباید مسواک شود.
  7. روز دوم باید دهان را با آب نمک رقیق و ولرم در چند وعده شستشو داد.
  8. مشاهده‌ی مقداری خونابه در ناحیه‌ی دندان کشیده شده تا 1 الی 2 روز عادی است و احتیاجی به مراجعه به پزشک نیست.
  9. اگر فرد در منزل دچار خونریزی شد، می‌تواند یک تکه گاز استریل مرطوب را روی محل دندان کشیده شده، بگذارد و با فشار ملایم دهان را ببندد و جهت کاهش خونریزی در خارج از دهان، کمپرس سرد که ترجیحاً باید کیسه‌ی یخ باشد به کار ببرد.
  10. چنانچه خونریزی شدت بیابد و از کنترل خارج شود، فرد باید به کلینیک مراجعه کند و از درمان‌های خانگی یا به عبارتی خود درمانی پرهیز کند.
  11. در صورتی که فرد دچار درد شود، می تواند از مسکن‌هایی نظیر استامینوفن استفاده کند و در مصرف داروهای مسکن ضد التهابی مانند آسپرین و بروفن به دلیل خاصیت ضد انعقادی، خودداری کند زیرا در صورت مصرف اینگونه داروها خونریزی متوقف نمی‌شود.
  12. اگر فرد با بروز تورم و عفونت مواجه شد باید با دکتر خود تماس بگیرد. دندانپزشکان کلینیک مهراد در تمامی ساعات روز حاضر به پاسخگویی سؤالات بیماران خود هستند.
  13. بعد از کشیدن دندان به دلیل اینکه دهان به مدت 3 یا 4 ساعت بی‌حس بوده است، کنترل لب، گونه و زبان دشوار است و باید دقت کنیم که این نواحی را گاز نگیریم.
  14. بعضی اوقات به دلیل خروج لخته‌ی خون از حفره‌ی دندان کشیده شده، عارضه‌ای به نام درای ساکت یا حفره‌ی خشک ایجاد می‌شود. این عارضه تقریباً درد زیادی دارد و پس از 2 تا 3 روز رخ می‌دهد. اگر بیمار با این عارضه روبرو شد باید به دکتر مراجعه کند.
  15. به صورت طبیعی دهان تا چند روز بعد از کشیدن دندان با طعم بد و بوی نامطبوع همراه است و بیمار نباید در صورت روی دادن این علائم دچار نگرانی شود که اینها نشانه‌هایی از عفونت باشند.

در کلینیک دندانپزشکی در غرب تهران خدمات زیر ارائه می گردد:

با تشکر مدیریت سایت کلینیک دندانپزشکی در غرب تهران