مزایای جرم‌گیری دندان

از اقدامات ضروری برای تمام افراد جرم‌گیری و پولیش دندانهاست، زیرا اگر جرم و پلاک دندانها را دچار صدمه کند درمانهای دندانپزشکی سخت‌تر و گران‌تری را پیش رو خواهند داشت.

افرادی که شاهد علائم بیماری لثه یا دندان هستند هم می‌توانند از جرمگیری استفاده کنند زیرا این درمان روند بیماری را کند یا متوقف می‌سازد و گاهی تا مدتها بیماری را سرکوب می‌کند. از رایج‌ترین علائم بیماری لثه، خونریزی لثه مخصوصاً در زمان مسواک زدن و کشیدن نخ دندان است.

مزایای جرم گیری دندان

بوی بد دهان

چنانچه فری از بوی بد دهان خود در عذاب است، امکان دارد بتواند این مشکل را با جرمگیری از میان ببرد. باکتریها در زمان فعالیت خود موادی را آزاد می‌کنند که منجر به بوی بد دهان یا هالیتوز می‌شود. البته بعضی مواقع بوی بد دهان نشاندهنده‌ی عفونت لثه می‌باشد.

روند انجام جرم‌گیری

زمان مورد نیاز برای جرم‌گیری به میزان زرد شدن، تغییر رنگ و موقعیت دندان دارد و گاهی بیشتر از یک جلسه را به جرم‌گیری اختصاص می‌دهند تا به صورت عمیق دندانها را پاکسازی کنند. بعضی اوقات دندانپزشک برای این درمان از بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند تا بیمار احساس درد و ناراحتی کمتری داشته باشد. بعد از بی‌حسی با کمک ابزارهای مختلف جرم‌گیری انجام می‌شود.

دستگاه اولتراسوند

بیشتر دندانپزشکان از دستگاه اولتراسونیک برای جرم‌گیری بهره می‌برند تا با ایجاد ارتعاش در دندانها رسوبات بزرگ و قابل مشاهده را شل و جدا کند. این دستگاه در زمان جرم‌گیری برای ممانعت از داغ شدن بافتها و شستن ذرات، آب سرد اسپری می‌کند. همزمان یک دستگاه مکش در دهان قرار می‌دهند تا آب و گاهاً خون جمع شده در دهان را خارج می‌سازد. گاهی از بیمار درخواست می‌شود، آب دهانش را داخل سینکی که در کنارش قرار دارد، تخلیه کند.

قلم جرمگیری

بعد از زدودن جرمهای وسیع، دندانپزشک با استفاده از جرمگیر دستی یا قلم جرمگیری که در سایزهای متفاوتی موجود است نواحی عمیق‌تری که با دستگاه اولتراسوند قابل دسترسی نبودند یا جرمهای کوچکتر به ویژه جرمهای بین دندانها را پاک می‌کند. قلم جرمگیری مدت زمان درمان را افزایش می‌دهد ولی در نتیجه‌ی کار اثر مثبت دارد.

در نهایت دندانپزشک با یک ابزار دستی که مجهز به فرچه است و مشابه مسواک می‌باشد، عمل پولیش را انجام می‌دهد. روش انجام این کار به این صورت است که ابتدا روی فرچه‌ی پلاستیکی خمیر حاوی فلوراید قرار می‌گیرد، سپس به وسیله‌ی این ابزار دندانها به فلوراید آغشته می‌شوند. این امر موجب تسطیح و تقویت بخشهای جرم‌گیری شده می‌شود.

مراقبت‌های بعد از جرم‌گیری

بعد از جرم‌گیری نیاز به مراقبت خاصی نیست و فقط فرد نباید تا یک ساعت غذا یا نوشیدنی مصرف کند.

در کلینیک دندانپزشکی در غرب تهران خدمات زیر ارائه می گردد:

با تشکر مدیریت سایت